Menu Zamknij

Odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego

Istotne odstąpienie od projektu budowlanego

W przypadku zamiaru istotnego odstąpienia od zatwierdzonego decyzją pozwolenie na budowę projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę należy uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę.

Istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę stanowi odstąpienie w zakresie:

  • projektu zagospodarowania działki lub terenu;
  • charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji obiektu budowlanego;
  • zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z obiektu budowlanego przez osoby niepełnosprawne;
  • zmiany zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części;
  • ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, innych aktów prawa miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  • wymagającym uzyskania lub zmiany opinii, uzgodnień i pozwoleń, które są wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę lub do dokonania zgłoszenia w przypadkach określonych w ustawie Prawo budowlane.

Nieistotne odstąpienie od projektu budowlanego

Nie jest istotnym odstąpieniem od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę  zmiana wysokości, szerokości lub długości obiektu budowlanego nie będącego obiektem liniowym, jeżeli odstąpienie łącznie spełnia następujące warunki:

  • nie przekracza 2% wysokości, szerokości lub długości obiektu budowlanego określonych w projekcie budowlanym;
  • nie zwiększa obszaru oddziaływania obiektu;
  • nie mieści się w zakresie odstępstw obejmujących: zapewnienie warunków niezbędnych do korzystania z obiektu budowlanego przez osoby niepełnosprawne,  zmiany zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części;  ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, innych aktów prawa miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; wymagającym uzyskania lub zmiany opinii, uzgodnień i pozwoleń, które są wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę lub do dokonania określonych zgłoszeń,  z wyjątkiem odstępstwa od projektowanych warunków ochrony przeciwpożarowej, jeżeli odstępstwo zostało uzgodnione z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych;
  • nie narusza przepisów techniczno-budowlanych.
Przeczytaj również:  Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - prawo do rzetelnego procesu sądowego

Kwalifikacja zamierzonego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego

Kwalifikacji zamierzonego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę dokonuje projektant, a w przypadku uznania, że jest ono nieistotne, obowiązany jest zamieścić w projekcie budowlanym odpowiednie informacje (rysunek i opis) dotyczące tego odstąpienia. Nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę.

Postępowanie legalizacyjne

W przypadku stwierdzenia, że miało miejsce istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę organ nadzoru budowlanego nakłada obowiązek przedłożenia projektu budowlanego zamiennego, a w razie potrzeby także obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych  w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.

W przypadku nie wykonania tego obowiązku inspektor nadzoru wydaje decyzję nakazującą zaniechanie robót budowlanych, lub rozbiórkę obiektu lub jego części, albo doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego.

Kara za istotne odstąpienie od projektu budowlanego

W przypadku stwierdzenia w trakcie obowiązkowej kontroli nieprawidłowości w zakresie  zgodności obiektu budowlanego, co do którego konieczne jest uzyskanie decyzji pozwolenie na użytkowanie, z projektem architektoniczno-budowlanym, w zakresie:

  • charakterystycznych parametrów technicznych: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji,
  • wykonania widocznych elementów nośnych układu konstrukcyjnego obiektu budowlanego,
  • geometrii dachu (kąt nachylenia, wysokość kalenicy i układ połaci dachowych),
  • wykonania urządzeń budowlanych,
  • zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego, zapewniających użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem,
  • zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich – w stosunku do obiektu użyteczności publicznej i budynku mieszkalnego wielorodzinnego;

Organ nadzoru budowlanego wymierza karę stanowiącą iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w).

Stawka opłaty (s) wynosi 500 zł.  Kategorie obiektów, współczynnik kategorii obiektu oraz współczynnik wielkości obiektu określa załącznik do ustawy. W przypadku, gdy w skład obiektu budowlanego, z wyjątkiem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wchodzą części odpowiadające różnym kategoriom, karę stanowi suma kar obliczonych dla różnych kategorii.

Przeczytaj również:  Formy zatrudnienia członka zarządu będącego obcokrajowcem

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa wyżej, karę oblicza się odrębnie za każdą stwierdzoną nieprawidłowość. Karę stanowi suma tak obliczonych kar.

W przypadku wymierzenia kary organ nadzoru budowlanego, w drodze decyzji, odmawia wydania pozwolenia na użytkowanie i przeprowadza, w odpowiednim zakresie, postępowanie legalizacyjne, o którym mowa w art. 51. ustawy Prawo budowlane, celem doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.

Egzekucja kary

Organ nadzoru budowlanego wymierza karę w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, przy czym wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania kary. Wymierzoną karę wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia, w kasie właściwego urzędu wojewódzkiego lub na rachunek bankowy tego urzędu. W przypadku nie uiszczenia kary w terminie podlega ona ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Do kar stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewodzie.

Podobne wpisy